mandag den 15. juli 2013

Moselmanden!!!

Okay...så kom vi hjem fra vores kør-selv-ferie til Mosel...Ikke alene var vi heldige med vejret hele ugen, men vi var også heldige med at lille Jakob ELSKEDE at være på ferie :)

Turen startede så godt...mor kom om aftenen, så Albert ( vores dejlige Golden ) ikke skulle være alene, når vi kørte afsted om natten/morgenen. Vi stod op kl 4 min mand og jeg, fik lidt morgenmad og fik maden ud i køleboksen, alt var pakket fra aftenen før og halv 5 tog vi børnene op og satte dem direkte ud i bilen...Emma gik selv, hun havde sat sine små flip flops klar foran soveværelsesdøren og en lille cardigan og hun blev lysvågen så snart vi prikkede til hende...Hun havde sådan glædet sig. Og kvart i 5 var vi på vej, der er noget ganske særligt og fredfyldt ved at køre så tidligt og alle er ligesom gearet til at turen er liiiiidt længere...Jakob sov videre med det samme og vågnede først efter Elbtunnelen...Hvor vi stoppede og fik strakt ben, kom på toilet og fik lidt morgenmad og bang...5-6 km efter vi var kørt ud fra rastepladsen begyndte det at tikke på vejen, men vi tænkte ikke rigtig over det, for der havde været dimser i vejen tidligere på ruten...men lige pludselig siger min mand: "Jeg tror sgu vi er punkteret!" og han får bilen ind i nødsporet og ganske rigtigt, dækket er fuldstændig flænset!! Ikke bare et lille hul, men total flænset op...godt han er sådan en sikker bilist, ellers kunne det være gået rigtig galt.

Og gudskelov jeg pakkede den dejlige sommerdyne fra olderne som vi bruger som sengetæppe, for der sad vi i vejkanten på tæppet og spiste slik og kiggede på bilerne og så ipad i 2 stive timer. Vi har heldigvis vejhælp, men de havde svært ved at finde os og min mand ringede flere gange...jeg nåede faktisk at gå lidt i panik, tænk hvis Jakob fik et anfald eller blev dårlig og man ikke ville kunne fortælle dem hvor man befandt sig...

Men efter 2 timer kom der en sød ældre mand i en kæmpe truck og skiftede dækket og så kunne vi forsætte, heldigvis mistede vi ikke vores gode humør, noget der også er vigtigt for børnene. Emma brugte tiden på at sole sig :)

Turen derned tog 8 timer plus de 2 vi ventede og da vi kom derned mødte vi det sødeste unge værtspar som viste os til rette i den rummelige og fine lyse lejlighed...Vi havde bevidst valgt en lejlighed med to soveværelser ( dobbeltsenge ) og det første vi gjorde var at indrette rummet og sengen med Jakobs ting...lyskæder, vores eget sengetøj og bamser og legetøj og så sad han der og synes det var SÅ hyggeligt. Vi købte pizzaer og pasta med kødsauce og sad på den fine balkon og spiste mens vi nød dagens sidste sol...

Og hele ugen gik med afslapning, vi fik set en borg, hvor Jakob var med sin far helt højt oppe i et tårn og kigge ( Jakob gik rundt og klappede fortalte min mand )...Emma og jeg har højdeskræk, men det pinte storesøster lidt, at hun ikke turde...når nu Jakob turde :)

Og det er kendetegnende for denne ferie. Vi har set en ny Jakob, der TØR en hel masse...Han nød dyreparken vi besøgte og forlystelsesparken, hvor han rutschede med sin far og mig ned af en mindste 10 meter lang rutschebane, hvor man sad på et tæppe, og så sad Jakob mellem ens ben og så var det bare med at holde fast, jeg skreg mere end lille Jakob som bare grinede og højt og ville igen og igen!

Vi besøgte små hyggelige byer, hvor Jakob sad i sin trækvogn og hold op mand en masse opmærksomhed vi fik, folk kiggede på vognen sådan en havde de aldrig set før og selvfølgelig var der en masse smil og "ach wie goldig und süss" til både Emma og Jakob...:).

Vi fik spist ude et par gange, men den ene gang måtte min mand skynde sig at sluge sin mad og gå hjem med Jakob fordi han ikke magtede al den larm...så fik Emma og jeg lov til at nyde vores mad og købe os en stor dessert...så snart Jakob kom væk fra larmen var han glad skrev min mand på sms.

Vi har holdt picnic lige ned til Moselfloden og vi gik til bageren hver morgen...ned gennem de stejle smalle hyggelige gader...

Vi havde endda besøg hjemmefra fordi et af vores vennepar holdte ferie i området tæt på os, så de tog en overnatning i vores by og vi lavede mad sammen og børnene hyggede og legede...

Vi har sådan nydt denne ferie...og Jakob har overrasket os igen og igen. Nu kan han selv tænde musikken og vælge sange på sin ipad...det ser så sødt ud...Han er blevet mere modig og trykker på alting også ting som ikke kan trykkes på :) men man kan jo aldrig vide om der sker noget :) Min mand har lagt en masse sange fra Utube over på ipaden så man ikke er afhængig af nettet/ wifi...det kan varmt anbefales når man skal på tur!!!

Og nu er vi så hjemme igen med visheden om, at vi godt KAN tage på en rigtig ferie og at man kan nyde det. Selvfølgelig er der ting som man skal tage højde for...Jakob kunne ikke klare de lange heldagsture, det var én ting pr. dag...men det er på en måde også godt for os, hvem siger man skal se 3-4 ting på én dag?? Stresse fordi man skal nå at se det hele?

Vi tager afsted igen næste år og så når vi jo nok at se nogle af de ting vi ikke fik set i år :)