fredag den 20. december 2013

Nu er det jul igen...

Det er overhovedet ikke til at fatte at det snart er jul igen...

I søndags havde vi julehyggedag med et vennepar og deres to børn, vi fik risengrød lavet på den gammeldags måde, hvor man lige koger grøden op og så stiller det under den lune dyne :)

Det var meningen vi skulle lave julepynt, jeg fik lavet én stjerne! Men lidt er vel bedre end ingenting, det var rigtig hyggeligt, men hvor er det vildt hvor meget larm, der kan være...Det står i en kæmpe kontrast til når vi er her selv...Her er jo altid stille pga Jakob...Jakob tog det egentlig rigtig fint, han sad i soafen og kiggede meget af tiden, men efter 4 timer havde han fået nok og det havde vi egentligt også, så sidder man tilbage med en spøjs følelse af at vi er ment til at have det som vi har det! Jeg tror simpelthen jeg ville løbe skrigende hjemmefra :)...Jeg trives i roen...men det er selvfølgelig fordi det er det vi er vant til. Så kan jeg bedre leve med at man af og til skal gå på listefødder, jeg vil hellere dét, end leve i skrig og skrål...

"Så kan I se hvordan vi har det!" sagde faren og moren med et skævt smil, da børnene for 20. gang løb skrigende rundt fra køkkenet til stuen...Til sidst spurgte Emma drengen om han ville med udenfor...

Reaktionen fra Jakob kom selvfølgelig dagen efter, mere pyler og hurtig til at blive ked...

Mine forældre var her i onsdags, Jakob var totalt i hopla og hyggede sig gevaldigt...og mens min far og jeg handlede ind så passede mor ham og det var gået super godt...Det er godt for dem at opleve Jakob når han har det så godt, så slapper alle mere af og de blev til om aftenen og så håndbold her...Til trods for Jakob havde været oppe kl 8, så kom han først i seng kl 22 og faldt i søvn glad og veltilpas...

I går var mine svigerforældre her, Emma fik farmor lokket med over i hallen efter en is i silende regnvejr, de gik også en lang tur med Albert...Og imens hyggede farfar og jeg os med Jakob...Lige inden de kom havde han et "anfald" han kan nærmest blive så ked af det at hans vejrtrækning bliver mærkelig, det kan jeg IKKE lide, jeg prøver simpelthen alt hvad jeg kan finde på af ting, der gør ham glad igen, jeg aner ikke hvad, der triggede det for han havde lige fået frokost og en tør mås...Men sådan er det nogen gange...men jeg kan stadig ikke lide det. Jeg bliver ked af det, nogle gange er der bare ikke nogen forklaring tror jeg...

Jeg glæder mig rigtig meget til juleferien i år...Jeg glæder mig til at man bare kan være sammen, at man ikke skal stille vækkeuret og der skal IKKE smøres madpakker, en tjans jeg hader...:)

Vi har ikke lagt nogle planer ud over nytåret, som vi holder med et vennepar, jeg tror faktisk vi har holdt nytår sammen de sidste 8-10 år og så skiftens vi til at være værtspar :) Det er helt fantastisk hyggeligt fordi vi har nogle børn, der harmonerer godt sammen, de er afslappede og vi har nogenlunde den samme tilgang til konceptet hygge :) Lækker mad, uformelt og afslappet, ingen er bange for stilhed i samtalen og der er ikke nogen forventninger, vi hygger os bare sammen, jeg ville ønske vi så dem lidt oftere faktisk...Der er nogle mennesker som bare er sunde for en...

De har været så søde at tilbyde, at nytåret holdes her, selvom det var deres tur til at lægge hus til...så kom der en sms først i dec. de havde et forslag om at vi kunne holde det her hos os, hvis det var bedre for Jakob, så han har en chance for at trække sig tilbage, og så kommer de med al maden til om aftenen. Hvor er det fantastisk...Smukt faktisk...

Vi havde egentlig sløjfet julegaverne til de voksne men min mand har alligevel foreslået at vi bare skal give hinanden en lille ting...:) så det gør vi...for hyggens skyld.

Mine forældre og svigerforældre kommer her og holder jul...mor og far sørger for ænderne og medisterpølsen og vi har flæskestegen, så der er ingen, der kommer til at sulte...:) træet er pyntet, det må være det skæveste træ i hele Danmark, jeg fatter ik lige hvad, der sker for det træ...:) og at min mand og Emma ikke opdagede det da de fældede det! Vi havde fundet et sted i Morud, når du kber et stort træ, så må børnene vælge et lille træ, super fint. Jakob var absolut ikke i humør til at fælde juletræ, så jeg måtte blive i bilen med ham mens de gik i skoven, og først kom det slæbende med det store træ og så det lille bagefter og så åbnede Emma min dør og spurgte om vi skulle ind i den lille hytte og havde noget varmt at drikke...og udenfor kunne man lave pandekager over åben ild...smadder hyggeligt, men igen...når Jakob ik er i humør, så måtte vi sige nej, og det er træls...som min mand sagde...Men istedet foreslog jeg vi tog hjem og lavede varm kakao med flødeskum og så håber jeg virkelig inderligt at hun IKKE føler sig snydt, men jo nogle gange kunne det være fedt hvis man bare kunne sige ja, tage Jakob ud af bilen og stille sig hen blandt alle de andre juletræshentende glde mennesker oog drikke gløgg og lave pandekager...eller hvad?

Min mand og jeg er på ingen måde traditionalister eller normen hvad angår "det som alle de andre gør", men Emma skal selvfølgelig ikke mangle noget...Men det kan være svært, fordi det alle de andre gør, ofte er i en forsamling agtigt...

Hun er lige kommet hjem fra skole og hendes søde kæreste fra klassen har givet hende en fin julegave :) en lille ring i en æske...det er bare så sødt...Ak den uskyldige kærlighed :)

Så nu har hun fundet en ting til ham der skal pakkes ind, hun har skrevet et lille kort og i weekenden aflverer vi den i hans postkasse :)

Jeg glæder mig til julen, til ferien...til nytåret...til det nye år. Jeg glæder mig til alting...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar