fredag den 21. marts 2014

Nu med mere lyd


Der er sket noget rigtig rigtig positivt med Jakob...Han har fået endnu mere lyd på...det er kommet hen over en periode på nogle måneder efterhånden, at han pludrer mere højlydt og med mere variation i lydene, afprøvende...nysgerrig.

Og igår da talepædagogen var her hørte hun tydeligt Jakob inde fra værelset af, hvor han sagde masser lyde, også lyde hun ikke havde hørt før. Vi fik arbejdet lidt med Boardmaker og jeg fik svar på nogle af mine spørgsmål, det er et super godt værktøj og hun synes det er tid til at få sådan en transportabel plade til ham med flere lag, så han har mulighed for at vise sine behov, det er der han er ved at være...

Så kan jeg selv lave billederne og sætte dem på den tavle og indtale beskeder og skifte ud efter behov...

Jakob er nemlig begyndt at blive mere konkret...altså han viser HVAD han vil og at han kan skelne.

Her for nogle uger siden skiftede jeg nogle sange på hans ipad ud, og reloaded nogle af dem han har haft, men har skulle have en lille pause fra ( han kører træt af sangene eller lige pludselig kan man se de trigger noget i ham som han bliver ked af og så er det med at få dem fjernet )...og da jeg havde gjort det satte jeg ipaden ind til ham og han bladrede med sin lille finger og bang, så kunne han kende en "gammel sang" og han blev så glad...bare på billedet, det lille ikon, så kan han se at det er en bestemt sang og han finder lynhurtigt ud af hvor den ligger selvom han har en sangliste, der tæller over 100 sange...

Han er begyndt at vise en ud til komfuret, når han er sulten eller hen til hylden med havregryn og kiks...og talepædagogen spurgte om jeg havde overvejet at han nu kender forskel på om han vil have kold eller varm mad?

Wauw...

Onsdag havde vi legedag med mormor og bedste og siden jeg er begyndt at vise billedet af dem inden de kommer har der intet været, altså KAN han genkende dem på billedet.

Når vi spiser frokost og jeg f eks har smurt 4 madder, så kan han tage en bid af den jeg har valgt, for som det næste at afvise den mad og pege på en anden han hellere vil have...

Fedt.

Så det næste nu, er at han skal lære, at han kan tage et valg INDEN maden bliver lavet...

Nu forstår han, hvis han viser en han er sulten og man siger: "Jakob er sulten, mor laver mad" så accepterer han at man sætter ham ned eller ind på værelset igen og går igang med at lave det, han ved når jeg siger de ord, så kommer maden snart, at jeg forstod han var sulten og agerer på det.

Så det næste step er at han via den taleplade skal udpege ting inden de bliver lavet, altså tage et valg.

Jeg ville synes det var fantastisk, for lige nu bestemmer jeg jo at middagsmad er rugbrød med makral og æg, leverpostej og figenpålæg...hvad hvis han hellere vil have banan og spegepølse?

Det er en drøm at han kan lære at vise behov og få dem opfyldt, han skal ikke bare tage det der bliver serveret, vi andre vælger jo også for os selv.

Så kan man få et nej hvis noget ikke kan lade sig gøre, sådan er det så og valg kan være begrænset, men der er trods alt valg.

Her i forgårs blev han meget vred, så vred at han hev mig i håret, det har han før gjort i angst og frustration og det var det her også, men jeg blev overrasket for han er jo blevet større og stærkere...

Det gjorde virkelig ondt, så jeg kom til at tude...ikke særlig smart, men jeg blev faktisk overrasket og ked af det...Han gør det jo ikke for at skade mig...

Men så fjerner man selvfølgelig hånden og siger: "Jakob må ikke hive mor i håret...du er vred, men du skal ikke slå eller hive i hår".

Men som talepædagogen og min mand den aften sagde, så er det egentlig positivt at han viser noget vilje...at der er noget han gerne vil...Han ville gerne plaske mere i vand i håndvasken efter bleskift, men det blev for voldsomt og jeg sagde nej og så blev Jakob vred, fint det gør normale børn jo også når de får et nej!

Så nu gør han endelig bare hvad alm. børn også ville gøre...altså bliver hysterisk :)

Og så er det man skal skelne...på hysterie og angst og det er nemt.

Endelig noget, der er nemt at læse :)

Så talepædagogen var glad...nu er det så man skal huske at sætte ord på...både huske at fortælle ham: "Nej nu må du ikke plaske mere i vand..." lave færdigtegnet og så ER det bare sådan, så kan han acceptere det eller blive vred og så må man tage den derfra, men jeg oplever at når han ser færdigtegnet og man forklarer ham det så accepterer han det faktisk.

En dag glemte jeg at sige færdig og fjernede ham bare så blev han meget ked og hev mig ind til sig og kiggede på mig og græd som om han ville sige: "Hvorfor mor, hvad skete der?"

Det var synd for ham jo, og jeg blev så ked af det på hans vegne, han SKAL have en forklaring, han skal høre hvorfor...Han forstår meget mere end man lige tror.

Da farmor passede ham forleden så vågnede han og gik ud og kiggede efter mig, så sagde hun: Mor er ude og køre hun kommer om lidt...Så slappede han af. Men da jeg kom hjem over middag havde han intet spist, hun kunne IKKE få mad i ham, og han havde nær slugt hele tallerknen med den grød jeg så lavede med det samme. Han er meget partikulær med hans mad, han kan ikke tage for store hapsere...han ville ikke have kold mælk på sin varme havregrød selvom farmor selv spiser den sådan eller ketchup på skramleæggene...

Så fra nu af forbereder jeg maden ligemeget hvor kort tid jeg er væk...for alles skyld.

For han ved hvad han gerne vil have og hvordan det skal være

Og det er jo faktisk fantastisk og så skal han da også have det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar