søndag den 9. august 2015

Ingen kontrol

Jakob vågnede tidligt imorges. Hver gang han gør det så drejer det sig om at holde ham vågen og undgå en lur da han ellers er svær at få i seng ogcJakob er jo ikke en dreng man kan fortælle han skal sove. Hvis han ikke er træt sover han ikke! Når han vågner tidligt kan man håbe på at undgå en lur...trække ham indtil tiden indikerer han vil kunne sove igennem. Måske. Sover han lur håber man det er en tidlig lur. Bliver luren for sen så bliver sengetiden også senere...hen på de små timer. Undgår man luren som idag og en ok fald-i-søvn tid så er der god chance for han sover igennem. Eller vågner meget tidligt og så kræver imorgen måske en lur som forhåbentlig ligger rettidigt...men der er ingen garanti, det er ikke til at forudsige. Jeg har ikke den luksus at gå i seng og vide hvornår og hvor længe og hvor roligt eller uroligt jeg kommer til at sove. For det varierer med Jakobs evigt varierende rytme. Den luksus har min mand. Han kan styre hvornår han går i seng og hvordan han vil sove. Selvfølgelig skal han op til hverdag og på arbejde men han kan selv styre hvornår han går i seng og være udhvilet. Lige nu sidder jeg og overvejer om jeg bør gå i seng og sove nu og få nogle timers søvn i tilfælde af Jakob vågner i nat...eller om jeg tør tage chancen og se en film. Men blive træt og tro jeg kan gå ind og lægge mig og sove til imorgen tidlig.og så kan Jakob risikere at vågne et par timer efter.
Min mand og Emma er cyklet i supermarkedet efter æbler de brokker sig over der ikke er noget i køkeskabet andet end rugbrød og pålæg og mælk og boller. De kan ikke vente til imorgen med at få frugt. Jeg nåede ikke at handle idag. Orkede det ikke...Jakob har ville lege hele dagen idag hvilket er skønt men jeg bliver træt og nu sidder jeg og frygter han vågner når de rumler ind om lidt. Men så har jeg tænkt mig at sige til min mand for første gang nogensinde at så må han tage sig af Jakob. Idag skal jeg sove...for jeg kan også få nok.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar