mandag den 2. september 2013

Velbekomme

De sidste 14 dage har Jakobs appetit været meget svingende...og han har stortset kun spist yogurt med havregryn og helst ret tynd konsistens. Jeg har selv været forkølet og Emma har været forkølet med hoste og ondt i halsen...så der er ingen tvivl om at Jakob også har fået nogle af de bakterier...Han græd når jeg tilbød ham rugbrød og varm mad var nærmest bandlyst. Og selvom jeg rationelt godt ved at han også er lidt sløj...at hans appetit selvfølgelig også varierer og at HAN også kan foretrække noget mad fremfor noget andet...Så er det sværere, når de er ham. Jeg VIL have han skal spise noget, han skal spise varieret og jeg forstår ikke hvis han afviser rugbrødshapserne som han jo normalt elsker...

Der ligger flere ting i det...For mig er Jakob stadig bette...Han skal stadig hjælpes til at komme rundt i alle fødevaregrupperne, det er MIT ansvar at hans kost er varieret og sund og det er mig, der giver ham mad, så presset ligger på mig.

Det andet er, at jeg hver gang han "ændrer" vaner eller er anderledes end han plejer, sætter hjernen i yderste gear...Er der noget galt med ham? Har han halsbetændelse, er det hans navlebrok, er det fordi det gør ondt i maven, maden der rumler i tarmen...han kan jo ikke fortælle mig hvad der er galt, så jeg må gætte...

Men i forgårs læste jeg en artikel i et blad, et eksperiment med hensyn til børns kostvaner...de tog en gruppe 1 årige og hver dag i en mdr. satte de 6 tallerkner med forsk. fødevarer foran børnene, og glas med forskellige drikke....Og de viste sig at børn er meget selektive, men at de også på magisk vis kommer rundt i alle fødevaregrupper! Det kan godt være et barn drak en hel liter mælk på en dag, men så rørte han ikke mælken et par dage...osv osv. som forældre og særligt som mor, så VIL man have barnet skal spise, og gerne meget og gerne sundt hele tiden. Man får det spøjst hvis barnet ikke vil spise en dag eller blot tager to bidder af den veltiberedte aftensmad...istedet bør man finde en accept og ro i det faktum at børn også føler svingende sult og lyst til visse fødevarer, ganske som vi voksne!!

Og det skal jeg lære med hensyn til Jakob...det er bare så megasvært fordi han ikke kan fortælle mig det..."Mor jeg er ikke så sulten idag"...eller..."Jeg vil ikke have varm mad, jeg vil hellere have rugbrød eller lidt yogurt"...

For han ved godt hvad han vil have og det tager mig nogle gange et par dage at finde frem til hvad favoritspisen er idag...en smule frustrerende, men i det mindste kan jeg sige til mig selv at det er meget normalt...

Jakob er ikke en baby mere, der bare åbner munden og spiser alt hvad man tilbyder ham, hans smagsløg er udviklede og han har præferencer :) og gudskelov for det...

I weekenden havde vi besøg af min søster og svoger...en super hyggeligt dag! Min mand og min svoger cyklede en lang tur sammen og var "ømme" da de stod der ved siden af hinanden i hver deres "tricot" :)

Emma nød at moster var der, de to er gode til hinanden og man mærker tydeligt at min søster har arbejdet med børn det meste af hendes arbejdsliv.

Vi spiste dejlig mad og sad ved aftensmadsbordet og hyggedesnakkede, da Jakob pludselig kommer gående ud i køkkendet!! eftersom han har været lidt spøjs med maden og har været hurtig til at blive vred, hvis maden var forkert, så ville jeg give ham mad på værelset...men så stod han lige pludselig foran sin trip trap stol og rakte hænderne op, han ville med til bords...og så sad han der og rakte over mod værelset, så skulle ipaden hentes og han sad og smilede og betragtede "gæsterne" og nød at de fjollede med ham...Han er nemlig negyndt gerne at ville i "snak" med folk, et kæmpe fremskridt.

Han spiste fast mad for første gang i 2 uger...to hele grillpølser uden skind og 3 brød!

Velbekomme! :)

Og igår lavede hans far den bedste tærte ever, så der kom både squash, peber, bcon, brocoli og kylling, ost osv. indenbords i rigelige mængder, så jeg tror jeg skal gemme den artikel til de dage, hvor Jakob måske ikke spiser så meget og huske mig selv på, at det ikke betyder han er dårlig eller har huller i tænderne så det gør ondt når han tygger...:) det er simpelthen fordi han ved hvad han vil have at spise...Og at han nok skal få den varierede kost, uden at jeg behøber bekymre mig.

Om lidt kommer ergo og han skal for sørste gang prøve saltstænger, da de er en god spise, hvis man skal træne gummerne og de opløses let, så han kan ikke kløjs i det...bagefter kommer farfar og farmor, for de savner børnene, de har ikke set dem en uge...og tirsdag kommer mormor og bedstefar, så det bliver en god uge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar