søndag den 24. februar 2013

Ferie og forandringer


Jeg har været på vinterferie med børnene og farmor i mine svigerforældres sommerhus...Det har været en helt vildt dejlig uge og Jakob er så tryg ved sommerhuset efterhånden at der ikke længere er nogen tilvæningsperiode, han kommer ind og så er han HJEMME :) han sover fint om natten og er bare glad.

Hele ugen har vi oplevet en hel masse...Vi har været i Tyskland, vi har været i Ribe, i badeland, på restaurant, vi har været ved stranden og gå, på legeplads osv. om aftenen har vi lavet slikskål ( og ja det var hver aften :) og vi har bare hygget os. Min svigermor og jeg går så godt i spænd sammen at der er plads til bare at være sig selv og på den måde kan man bedre slappe af, og det gælder også børnene.

Jakob tog det hele i stiv arm, han nød turene på legepladsen, især hoppepuden :) Emma trak ham op i flyverdragten, det så bare så sjovt ud! Og så hoppede hun rundt, mens Jakob bumpede med på numsen og så sluttede turen med at han rutschede ned af den ene side og så forfra igen.

Da vi var i badeland, var det tydeligt at han ikke længere er så vild med vand, jeg havde det lidt på fornemmelsen, for han vil heller ikke længere bade så lang tid i karret herhjemme. Men på en måde er det godt nok, for han sidder bare og dimser og gør den samme bevægelse med hånden i vandet...Han fik faktisk meget mere ud af da vi kom ud og gik ind i hallen, hvor der er bowlingbaner og spillemaskiner, så gik de rundt sammen hånd i hånd. Vi fik lidt frokost mens Jakob kunne kigge på folk, der bowlede og han kunne stå foran den kæmpe rude og se ind i svømmehallen. Da vi gik ud til bilen sagde Emma: "Ih mor jeg nød virkelig at gå rundt sammen med ham og kigge!" Og det er uden tvivl noget af det hun har higet efter, at kunne dele sådan nogle oplevelser med ham, alene, bare de to...og nu hvor han kan gå rundt selv, er det blevet muligt på en helt naturlig måde...

Da vi var i Ribe besøgte vi en kæmpe dyrehandel og det er sjovt at se Jakob gå rundt sammen med Emma og kigge, han numser ikke mere og beder ikke om at blive båret, han vil gerne gå selv.

Da vi nåede torsdag var Jakob ved at være mør, han sov lur to gange om dagen og orkede ikke rigtig noget, så der er vist ingen tvivl om at en uge hjemmefra er maks for os! Han kan simpelthen ikke kapere mere.

Derhjemme havde min mand gang i den helt store makeover...Sidste år i vinterferien blev Emmas værelset malet og lavet om, og i år var det Jakobs tur! Han blev færdig så han kunne tage min svigerfar med over i sommerhuset fredag, og pludselig var der endnu mere liv i huset! Jakob blev glad for at se sin far, men søgte ovenpå og ind i Ipaden...Han havde brug for ro og fred og vi aftalte at tage hjem lørdag istedet for søndag som vi ellers havde regnet med.

Om aftenen ville vi ud at spise, men Jakob var ik i hopla, så jeg blev hjemme i sommerhuset med ham og min mand drønede hjem med vores mad til os...Peberbøf og pasta med kødsauce :) Jakob nød der blev helt ro og så snart alle var ude af huset livede han op og pludrede og gik frit rundt, og han spiste en masse mad.

Vi fik pakket lørdag formiddag og kørte, så vi kunne spise frokost hjemme...

Emma havde fået lov at være den, der gik ind på værelset med Jakob...og hvor min mand måske havde frygtet Jakob bare lige ville kigge på værelset og så gå ud, så blev det nærmest i den modsatte grøft! Jakob blev synligt glad og der gik 5 timer før vi kunne lokke ham med ud fra det nye værelse!! Emma begyndte at frygte han aldrig ville komme på besøg på hendes værelse mere! Og man kunne faktisk fornemme at hun sagde det en smule sørgmodigt, jeg tror faktisk hun ville savne hvis han ikke kom på besøg :) Det var da også hende, der bar ham ud og hen foran hendes værelsesdør, for at lokke ham ind, så måtte vi altså trække på smilebåndet :) Jeg havde købt en lille gave til hende, så hun også kunne pynte lidt på sit værelse, små figurer osv.

Værelset er blevet så fint! Jeg måtte lige fælde en tåre, for min mand har virkelig formået at tænke Jakob ind i rummet, små stationer han kan dimse ved, hvile ved...Udfordringer og lys og hygge...Og så det helt store...: Der er ikke længere bare to madrasser ved siden af hinanden...Jakob har fået sin egen seng! Jeg sover stadig hos ham...hans seng er så høj, at min boksmadras kan være under den og så kan den køres ind og ud ved hjælp at 4 små hjul og to håndtag, det er virkelig genialt! På den måde får han masser af gulvplads.

Vores første nat har været ret urolig, Vi ligger ikke længere i samme højde, og flere gange i nat satte han sig op og kiggede ned på mig og rakte ud efter mig, han faldt først hen når jeg lagde mig op i sengen til ham, det er helt klart noget han skal vænne sig til. Og så er der lige det praktiske med at han et par gange trillede ned ovenpå mig :) måske vi skal have en lille plade man kan sætte op om natten...Men nu drejer det sig i første omgang om, at han skal vænne sig til det nye, det nye værelse, han vågnede også i nat og ville have mig til at tænde den fine stjernehimmel hans far har monteret i det kæmpe grømme blad, der fungerer som en sengehimmel....Længe leve IKEA :)

Men jeg er ikke i tvivl om at det er godt, at han er glad for sit fine nye værelse, men han skal lære at finde ro og fred i det...Tryghed, og det sker kun, når han har vænnet sig til det...De næste par dage ligger vi en ekstra madras ind på min seng, så vi kommer til at ligge plant, for så kan jeg bedre kramme ham og nusse ham og give ham den tryghed han behøver, indtil værelset bliver mere bekendt...Og selvom der kun var 20-30 cm mellem os i nat, så føltes det faktisk som flere meter...En forandrig ingen af os er helt klar til endnu, åbenbart.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar