mandag den 3. juni 2013

Den bedste metode

Jeg er virkelig begyndt at arbejde mere koncentreret med Jakob og hver dag forsøger jeg at finde ud af hvordan det gøres bedst muligt!

Hvordan man bedst får hans opmærksomhed, gør ham tryg ved materialer osv. og jeg giver ikke op!

Hver dag skal vi rundt om forsk. områder: Kommunikation, fysisk udfoldelse og sanseoplevelser...

Kommunikationen er den sværeste fordi han ikke holder koncentrationen så længe ad gangen...og så alligevel for jeg er overbevist om at det er arbejdsmetoden der er vigtig!

Idag synes jeg har været den største succes af de metoder jeg har prøvet...Vi har en mappe med store billeder, billeder af familien...og på hver side er der også et lille billede...vi har en sort måtte og på et tidspunkt er målet at han vil kunne kode de to ting sammen, at det store billede og det lille billede er det samme. jeg kan have min tvivl omkring, om han vil tage billedet selv pga hans lidt autistiske træk, men jeg er IKKE længere i tvivl om at han vil kunne lære at se det er det samme, der er på de to billeder...det lille og det store.

Jeg har besluttet mig for at lidt opmærksomhed er bedre end ingenting...Jakob finder ro og tryghed i hans ipad og den musik han er vant til...så den kører i baggrunden, fuldstændig stilhed og at han bliver placeret ved et bord eller i sofaen, fordi "nu skal vi lege/træne" den flyver ikke her...så stejler han og så er det ødelagt. Så hellere gøre ham tryg ved materialerne først og ideen med det hele ved at lade ham "lege" lidt i mens, så har man ikke hans fulde opmærksomhed hele tiden, men det er tydeligt at han lytter og af og til ser han direkte på det jeg viser ham, det er simpelthen noget som skal ind i hans sfære, ind tæt på og accepteres og det er min opgave at finde ud af hvordan.

Så idag foregik det på værelset.

Jeg viste ham først hele mappen, pegede på de store billeder og sagde navnene og fortalte lidt om hvad vi laver på billederne og han kiggede hver gang!

Så stopper vi 5 - 10 min hvor han må lege slappe af og så forsætter vi...denne gang med de små billeder, dem reagerer han ikke rigtig på...om det fordi han ikke kan se motiverne nær så tydeligt eller om det er fordi han ikke forstår ideen med dem ved jeg ikke. Men jeg guider ham til at tage det lille billede fra måtten og sætte det under det store billede, der passer til og siger..."Jakob tager billeder, og sætter det på...for det er det samme"...

Og han lader mig gøre det...af og til kigger han endda op på mig og på billedet.

Og så er der pause igen. Så små forløb på 5 min af gangen og så pause indtil han selv siger fra og det gjorde han lige før da jeg forsøgte igen, så trak han hånden til sig...

Og så stopper vi for idag med den øvelse...super fedt.

Jeg tror på Jakob kan lære en hel masse, man skal bare tilpasse sin metode til ham, så han magter det og så han forstår det...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar