fredag den 22. juni 2012

At leve i nuet

At leve i nuet, er ikke kun vigtigt fos os, for os som har et barn med handicap.

Det burde være vigtigt for alle, men ofte er det en ekstrem situation, der får én til at vågne op, og indse at man må nyde hvert øjeblik.

Nyde nuet, i fulde drag. Men i virkeligheden, er det noget som alle kan relatere sig til, noget alle gerne vil i teorien.

Man bliver tvunget til det, når man oplever noget traumatisk eller ekstremt, så det er sandt, hvad man siger: Der er aldrig noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget!

Der er ingen tvivl om at Jakob har været vores øjnåbner, vores indgang til et mere spontant og plan-frit liv. Det er den gave Jakob har givet os...Og jeg kom til at tænke på noget...Hvorfor er det vi skal leve i nuet?

Det er fordi ethvert lille øjeblik i livet, det forsvinder...det går...Det passerer, og er forbi, inden man får tænkt sig om. Så hvorfor ikke nyde det? Nu og her...Være i øjeblikket, det øjeblik, som forsvinder lige om lidt...

Lige nu sidder jeg her på sofaen, jeg kan høre at min mand og Jakob fjoller inde i soveværelset. For Jakob pludrer og hviner...Så nu vil jeg ånde ud et øjeblik, og nyde dette øjeblik, hvor jeg sidder alene her i stuen med computeren på skødet, og bare kan lytte til at min lille Jakob har det godt, og lige om lidt kan jeg gå ind til dem, og være med.

Nyd nuet

Nyd det mens du kan

Nyd dine børn og din mand

Et øjeblik en sommerdag, hvor børnene leger på stranden, plasker i vand og bygger med sand

Nyd stilheden et øjeblik inden det forsvinder

Nyd at der ikke er noget der binder dig fast

Et øjeblik min ven

Et øjeblik og det hele kan være væk igen


Jeg plejede at elske at lægge planer for mit liv...Når jeg bliver 20...Når jeg bliver 30...Som en ægte kontrol-freak, ville jeg så gerne have styr på hvordan mit liv skulle se ud, sådan tror jeg mange har det. Man sidder jo til MUS-samtaler, og bliver spurgt: "Hvor er du om 5 år, om 10 år?" Man bliver tvunget til at lægge planer for sig selv...Af arbejdet, af samfundet, af sig selv...

Jeg kan ikke lægge planer lige nu, for jeg aner ikke, hvordan vores fremtid, kommer til at se ud. Så det øver jeg mig på...Jeg øver mig stadig på at leve i nuet, så jeg ikke behøver lægge planer, som måske alligevel aldrig bliver til noget.

Der kan ske så meget på vej mod et mål...Vejen kan gå op, og ned og til siden, man kan tvinges tilbage, eller længere frem end man havde forventet. Livet er næsten som et spil LUDO! Jeg må tage tingene som de kommer, og løse dem på bedst mulig vis, der hvor jeg er, på et givent tidspunkt, og med de forudsætninger jeg har.

Jakob

Du hjælper mor med at give slip

Du beroliger mig når jeg er ved at få et flip

Du tvinger mig til at leve i nuet

At se på dig i nuet

Og du er så smuk min lille dreng

Så lille og ren og uskyldsfin

Du er min lille engel

Tænk at du landede lige her hos mig

Jeg er taknemmlig

Det kan du tro

For du giver mig en indre ro

Det gør du virkelig

Ingen kommentarer:

Send en kommentar