mandag den 8. oktober 2012

Sand...så sandt


Idag hentede Jakob og jeg Emma fra skole da hun havde fri. Hun kom gående på stien så jeg vendte vognen om og sagde: "Se Jakob der kommer Emma" og så lyser han op :) Vi har Albert med, vejret er dejligt så Emma løber hjem efter sin cykel og så foreslår hun at vi tager på legepladsen, så det gør vi. Jakob er helt oppe og køre, han kan kende det når vi går den vej fordi det ofte er den vi vælger. Der er en god sansegynge, der er en rutschebane hvor de kan rutsche sammen og klatrestativ mm.

Emma rutscher med ham, de gynger og allerhelst vil Jakob sidde i sandet og plaske i det som om det var vand...Emma går flere gange hen og børster sandet væk :) det ser så sødt ud.

Jakob bliver sur da vi skal hjem, men jeg lover ham at vi går derhen igen imorgen.

Da vi kommer hjem løber Emma ind, hun vil lave en gave til ham...hun pakker det flot ind, jeg skal hjælpe ham med at pakke op...I gaven ligger en pose med 15 kr. og to figurer og et billede af Emma og ham sammen...jeg kan godt huske det blev taget...han har supermand dragt på og er vel omkring 1 år...Det er så sødt. "Jeg hjælper ham med at spare op til den ipad" siger hun sødt...Hvor mange 7 årige gør sådan noget? Jeg kysser hende og krammer hende...Hun er sådan en god pige.

Vi har haft en dejlig dag, da vi kom hjem fra legepladsen smører jeg et fad madder til os alle 3 og så hygger vi os med det...

Jeg har besluttet mig for at have nogle mere faste rutiner, det har jeg jo i løbet af dagen med Jakob, men jeg vil gerne putte lidt mere ind...Jeg vil til at sørge for at han hjælper med at holde skeen når han får sin morgengrød...ihvertfald til 2-5 mundfulde af gangen, og når han så slipper skeen får han en pause, men når jeg så har givet ham nogle mundfulde forsøger jeg om han vil hjælpe til igen, og idag tog han selv en mundfuld. Han har godt af at blive guidet, som Jakobs ergo siger, men uden tvang, han skal være med så længe det er sjovt og "lærerigt".

Fra nu af så børster vi tænder og bagefter reder vi hår foran spejlet så han kan se hvad der foregår, det nød han idag at se jeg børstede hans hår :)

Og nu tager jeg noget af styringen med hans soverytme, han er jo vant til og har brug for det foregår nogenlunde ensartet. Han ser altid musik på min telefon, men istedet for at vente på han giver signal til ikke at ville se mere, så vil jeg "bestemme" at han f eks må se 3-4-5 sange og så er det slut. Sådan gjorde jeg igår aftes og det virkede okay. Det kan tage tid at barbere rutinerne ned tidsmæssigt, og det kan blive smadret af en sygeperiode men jeg håber det giver pote i sidste ende. Han havde jo faktisk fået sådan en fin rytme, så var det han blev syg og så tager det tid, før han ligesom kommer tilbage, men man er ihvertfald nødt til at prøve, for nogle ting ER bare sådan med Jakob, men han er også åben for foandringer og foranderlighed, så må man bare mærke efter hvad, der er okay og hvad, der ikke er!

Jeg har fået ros for at være god til at læse Jakob og være god til at reagere på hans signaler. Vi har hid til besvaret ham meget hurtigt for at vise ham at vi forstod ham, han skulle mærke vi så hans signaler, men samtidig skal han jo også lære at vente så det ikke skal gå så hurtigt, det kan man få stress af :) Så når han beder om f eks at få tændt en DVD film, kan man godt vise ham det vil ske og sige det. Tage fjernbetjeningen osv. men så tænker jeg det vil være fint lige at tælle til 20 eller 30 for på den måde at lære ham at vente, han kan se det nok skal ske, men det duer ikke at han bliver ked eller vred fordi der lige går mere end 5 sek. :)

Men sådan udvikler man sig hele tiden, ikke kun Jakob, men også os...faktisk :)

Og det er sandt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar