onsdag den 31. oktober 2012

Man kan ikke redde hele verden


Igår spurgte jeg Emma om der var sket noget i skolen, hun fortæller mig at pigen som hun er veninder med havde sagt til hende at hun ikke mente hendes lillebror var grim "Kun de andre"..På Emmas skole er der en specialafdeling for børn med handicaps..."Og så blev jeg faktisk glad mor, for jeg tænker på min Jakob, ikke på alle de andre"

Og hvor er hun egentlig klog, det er gået op for min lille pige at hun ikke kan kæmpe alle "de andres" kamp, hun skal kun kæmpe for Jakob, det er det hun kan magte. Og der lærte hun mig noget...Det er Jakob man skal kæmpe for, ikke helheden. Man kan ikke redde hele verden! Vi skal redde vores lille familie, passe på vores lille familie.

Det er der kræfterne skal bruges...

Og selvfølgelig skal man være det bedste menneske man kan være, men det betyder ikke at man skal kæmpe for alle de andre også...Dér hvor vi skal reagere, er når det omhandler Jakob...Og især vores lille Emma. Hun skal have al den støtte hun har brug for, for hun er godt nok en god pige...Og jeg kan ikke andet end være stolt af mig selv og min mand, for vi må have gjort noget rigtigt...for når vi kigger på hende, og den måde hun reagerer på er det en afspejling af den måde vi selv gør tingene på og når jeg ser det i hende, kan jeg se det er rigtigt.

Her til morgen inden Emma skulle i skole fandt hun på at vi skal klæde os ud i aften, fordi det jo er Halloween. Jakob skal være en prins, hun skal være en pirat og jeg skal være prinsesse, Albert skal være djævel og far, det vidste hun ikke helt endnu Så skal Jakob og mig køre ned og hente et Græskar...hvor er det fedt hun finder på sådan nogle ting, så skal vi lave små poser og hver især have noget vi kan putte i til hinanden... f eks gulerødder og æblestykker, melon osv. Og imorges inden vi skulle gå i skole, så tegnede hun en tryllestav til mig...den skulle liiiige nå at blive færdig inden hun skulle have tøj på og jeg måtte skynde lidt på hende...og jeg kom til at smile, for sådan er jeg også selv, jeg skal liiiiige nå en hel masse, fordi jeg liiiige pludselig liiiiige kommer i tanke om at noget skal spraymales eller flyttes rundt osv.

Jeg elsker dig Emma, jeg håber altid du forbliver dig selv tro.

Og du har ret, man kan ikke redde hele verden, men når man starter med sig selv og dem man elsker er man godt på vej...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar