lørdag den 3. november 2012

Det første skridt


Så skete det!!!!!!!!!!!!! I forgårs tog Jakob sit første skridt....Sent om aftenen, sad han og jeg alene i stuen, han stod med ryggen til mig og lige så sikkert og fint satte han sin venstre fod frem!!!! Så gled den højre frem og den venstre frem igen og så satte han sig glad på måsen :)

Eftersom jeg sad der, influenzasløj, tænkte jeg: "Hvad dælen var det??" men den var god nok...:)

Det er totalt surrealistisk! Men eftersom vi engang frygtede han ville ende i en rullestol, så er det her nærmest ønsketænkning :) Derfor føles det nok så uvirkeligt. Jeg tror ikke der går længe før han begynder at tulle lidt usikkert rundt, nu har han fundet balancen med at stå og nu vover han at flytte fødderne. Han er så dygtig!!!!!!!! Han er virkelig sej, en fighter, han vil så gerne en hel masse...Gudskelov.

I onsdags legede vi Halloween her i huset. Det var Emmas ide...Hun har fået en masse klædud-tøj af en af min mands søde kollegaer...Jakob var prins med krone og kappe. Emma var pirat med hvid skjorte, sabel og stribede bukser og vest. Min mand var spøgelse, han havde taget et lagen på og en hat og Hawaii-krans, og vi grinede fordi han gik ind i vægge og døre...og mig? Ja jeg var julemand :)

Så gik vi rundt til hinanden og sang og "tiggede" om godter, det var skidesjovt, allersjovest er det at se hvordan Emma lever sig ind i det, Jakob ville ikke rigtig være med til at gå rundt i de forsk. rum, han ville hellere bare være i stuen, hvor det fine græskar stod udenfor vinduet og lyste så fint, men han fandt sig i at blive klædt ud og spiste gladeligt de små mini-smarties, som kom i hans Halloween-skål :).

Torsdag kom min mor og far til legedag, jeg var ikke så frisk og fik lov at sove lidt hedigvis...Jakob magtede ikke rigtig deres besøg, det var helt tydeligt at han ikke rigtig havde lyst til at være social, han ville være inde på Emmas værelse og når min mor enten tog ham op eller min far satte sig ind til ham, blev han faktisk ked af det efter kort tid, så de fornemmede begge at han ikke rigtig orkede dem.

Jeg har ham også mistænkt for at sove sig væk fra situationen for de sidste 4 dage før deres besøg, var han igen kommet ind i den gode rytme med at skippe sin lur og være i seng omkring 20-20:30, men da de var der sov han 4 timer! Og dagen efter skippede han igen sin lur og igår også..så det er endnu et forsvar han kan have fundet...og så trætter det ham selvfølgelig at der er mere larm i huset.

Men jeg hygger mig når mor og far er her, og ikke mindst Emma, som har sin vanlige køretur med bedstefar, hvor de undersøger området og hyggesnakker, mens de kører. Bedstefar henter hende på skolen...

Lige nu er det tidlig lørdag morgen...Jakob og Emma leger på hendes værelse, jeg kan høre hun snakker med ham og han klapper og siger lyde...Det er så dejligt...at de kan være sammen og hygge sig Igår lavede Emma disko på hans værelse, så skruede de op for musikken og tændte diskolampen og hun hentede lommelygter som hun lyste med og Jakob klappede af fryd...

Imorgen skal Emma have en veninde på besøg og så har hun advaret Jakob om at han ikke må komme ind på hendes værelse ligemeget hvor meget han skaber sig :) og vi har sagt at det er helt okay, for når hun har besøg, skal Jakob ikke være med og være en given faktor i hendes leg, hun skal ikke tvinges til at tage ham med i legen fordi han er lille, fordi han er handicappet, hun skal også have lov at være sig selv, at have sit eget liv og frihed uden Jakob og det skal hun have som en naturlighed uden dårlig samvittighed! For kun på den måde tror jeg de kan forsætte med at være sammen så naturligt...Fordi det sker naturligt og uden tvang, men af lyst :)

Og det er fedt at både Emma og Jakob tager skridt hen mod hinanden, at de ønsker at være sammen....jeg håber altid det vil være sådan.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar