mandag den 7. januar 2013

Hvorfor gjorde vi først det nu?


Så har vi meldt Emma ud af SFOen...Vi kom til at tale om, hvor lidt hun rent faktisk bruger det i løbet af en uge...Det er helt skørt eftersom jeg jo er hjemme, og da vi opdagede hvor glad Emma blev, så vidste vi at det er det helt rigtige for os og for hende...

Hun er en rigtig hjemmepige, og hun har flere gange udtrykt at det var lidt snyd Jakob "bare" kunne være hjemme, men vi tænkte at SFOen jo er et sted, hvor hun kunne være social og opbygge venskaber. Det er det sikkert også, men det er ikke den eneste mulighed. Mange af dem Emma leger med bliver hentet tidligt, så ofte har hun klaget over, at det har været svært at være der de sene dage, og min mand siger da også, at de to sene dage hun har haft, så har hun ofte siddet og tegnet når han kom eller er gået rundt sammen med en voksen...

Efter skolestrukturen er ændret, så de arbejder sammen i storhold på hendes skole og fagene har ændret sig, har de såkaldt "oasetid", hvor de må lege frit, så nu ligger mere af det sociale i skoletiden...

Men vi har talt med hende om, at det er vigtigt at hun starter på en form for sportsgren og at man skal have én legeaftale om ugen, for hun er en hyggetrold og kunne sagtens bare være herhjemme ved mig og Jakob, men det er stadig vigtigt at hun ikke bare "gemmer" sig herhjemme...Både min mand og jeg er hjemme-mennesker, ingen af os er ude flere gange om ugen, vi elsker at være hjemme! Sådan var vi også begge som børn, jeg kunne sidde på mit værelse og tegne og lege i min egen fantasiverden hele dagen lang :)

Jeg gik ikke i SFO, jeg gik heller ikke i børnehave, da min søster er næsten 10 år ældre end mig, passede hun mig ofte og min mor arbejdede om natten da jeg var lille, så hun var hjemme om dagen og, tog på arbejde, da min far kom hjem...Og som min mor sagde til mig den anden dag: "Og det har du da IKKE taget skade af" :)

Og nej det har jeg ikke :)

Min mands mor var dagplejer, da han var barn, så han blev passet hjemme, og da han skulle i børnehave fulgte mor med og blev pædagog i den samme børnehave :)

Så vi er nogen indgroede tryghedsnarkomaner :) og den kvalitet har Emma også fået...Vi elsker bare at være hjemme, at være sammen....Men samtidig er vi opmærksomme på at det ikke skal kamme over, hun skal stadig være social...Det var jeg også som barn, jeg havde rigtig mange legekammerater. Men det er kun et bevis på, at man selvfølgelig sagtens kan blive et socialt menneske, selvom man måske er miljømæssigt eksponeret som "tryghedsnarkoman" :)

Så jeg er ikke urolig for om det er forkert, det vi har gjort...Emma var SÅ glad igår, hun virkede nærmest lettede og gik hele tiden og spurgte om hun så også måtte komme tidligt hjem imorgen :)

Da hun kom hjem igår, stod vi på boldbanen og ventede på hende, hun løb hen mod os, men stoppede så brat op...de to drenge, der har været efter hende stod på den anden side, jeg spurgte om hun var bange, sagde at det skulle hun ikke være, og så gik vi hjemad, hun krammede Jakob, der var et stort smil :). Jeg lavede dog lige en mental note til mig selv om, at jeg skal være opmærksom på om hun er bange for dem endnu, så jeg må lige udspørge hende lidt inddirekte, for så må vi agere igen!

Da vi når hjem kører hun Jakob om i haven, mens jeg låser op og går ud på terrassen for at tage imod dem, men da jeg kommer ud i haven, er hun igang med at lægge ham i sansegyngen og han er helt vild, han hviner og griner og synes det er fantastisk og Emma er stolt. mens han gynger leger vi i haven, spiller fodbold og finder regnorme, vi laver en lille lounge til dem i en sandkageform, som vi dækker til med græs og blade...Emma er IKKE bange for dyr, hun tager gladeligt en regnorm op eller en edderkop, hun synes det er vanvittigt spændende :) Mens moren står en smule forskrækket og takker nej til at røre den ufarlige regnorm..."Jeg kigger bare" siger jeg og tænker, hvor fedt det er, at hun bare tager fat i alt muligt.

Jakob vil IKKE ud af sansegyngen, hver gang vi prøver brokker han sig, så vi er udenfor et godt stykke tid. Da vi kommer ind hygger vi med lidt rugrød og juice og Emma leger med Jakob...

Det er så hyggeligt og hun er helt anderledes end hvis hun ellers bare har en tidlig dag...Hun er bare GLAD...Og så er det man tænker: "Hvorfor gjorde vi først det nu??"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar