lørdag den 26. januar 2013

Restriktioner


Okay...Nu skal der laves restriktioner med den Ipad, Jakob kan slet ikke hitte ud af alle de valg han kan tage...Han bliver forvirret og ked af det, nærmest ulykkelig. Det bedste man kan gøre, er at fjerne ham øjeblikkeligt, så snart han viser det mindste tegn på at blive urolig, hvis han vil skifte sang hele tiden og ikke kan bestemme sig er det en ret god indikator på, at man skal have en pause...Så nok er den god Ipaden, men den er dælme også træls, den gør ham ikke så aktiv som vi havde håbet men forstærker blot det autisktiske.

Jeg håber det bliver bedre, når behandlerne kan guide os med de rigtige apps...Lige nu er det Utube, babyklaver og kalejdeskopet og dyrelydene han holder sig til.

Han kan finde ud af at scrolle ned og op, men bruger stadig ens finger som forlænger :) Men han ved udemærket hvordan man aktiverer sangen og kommer ind og ud af programmerne, så det er jo rigtig fedt faktisk. Jeg håber bare Ipaden kan blive et værktøj, en hjælp...på et tidspunkt og ikke kun underholdning for det er ikke vores mening han skal pacificeres foran den, det skal ikke være en sutteklud for ham eller en pauseknap. Den var ment som en hjælp, en udfordring.

Min mand er syg, han gik i seng tidligt med hovedpine, han fryser...Emma blev oppe sammen med Jakob og jeg lidt, men hun var træt efter at have været til børnefødselsdag. Nu sidder jeg i stuen alene for Jakob blev puttet for en halv time siden og han faldt i søvn af sig selv, det er rigtig rart...Så her er helt stille og jeg kan sidde for mig selv lidt.

Vi er begyndt at planlægge sommerferien lidt, vi er ikke de store planlæggere, så vi når aldrig at organisere en hel masse velovervejet, og det irriterer os altid, men vi vil hellere føle efter i momentet, hvad har vi lyst til liiiige nu.

Vi overvejer at ferien i år skal være udenlands, ikke noget kæmpestort eller særlig langt væk, men vi vil gerne se noget nyt...Så vi tænker på at starte i farfar og farmors sommerhus og så tage videre til Berlin, en uge...Køreturen vil vi kunne klare med Jakob, det tror jeg helt bestemt...Men nu må vi se...Hvis jeg kender os ret kan der nå at ske en masse andet :)

Hvor er her stille, TVet kører i baggrunden med noget kliche Melodi dims, det er så dårligt at jeg bare venter på filmen, der kommer bagefter og bare bruger det som hyggestøj...Det er altid så mærkeligt, når man er den eneste, der er vågen, det sker ikke ret tit...Som jeg sagde til min mand, så måler jeg stadig alting op mod søvn, vi er stadig lidt i småbørnsmode her i huset, babymode...Jeg skal være på, jeg skal være klar hele tiden, så jeg kan aktivere og sørge for Jakob og så duer det ikke jeg er træt og uoplagt! Så jeg tror heller ikke jeg får set filmen færdig, jeg vil hellere have den halvanden times ekstra søvn.

Jeg havde total skrivekløe i går og skrev til min mand, at jeg godt gad sidde og bare skrive, at jeg havde trang liiiige nu. "Hvorfor gør du det så ikke? Skriver lidt?" Skrev han tilbage..."Øh...det kan jeg ligesom ikke, jeg skal lege sanglege med Jakob og om lidt skal han have frokost...:)" skrev jeg tilbage..."Nårh ja, du er jo også på arbejde!" Skrev han så og sluttede af med en glad smiley...Og ja det er jeg jo...og hvor er jeg heldig, tænk at det er mit arbejde at sørge for mit barn...Jeg sad foran spejlet med ham og lavede tegn og for første gang længe synes jeg virkelig han kiggede og SÅ det jeg gjorde, da jeg lavede tegnene for "far, mor, søster, Jakobs eget tegn osv."

Så tog vi en pause og så laver vi lidt sanglege og danser og fjoller. :) og når han så slapper af, så kan jeg få skrevet en side eller to...Så det hele går op i en højere enhed...

Håber min mand er frisk imorgen, jeg gad godt i svømmehallen med børnene, og det er altså nemmere når vi er der begge to, for hvis Jakob ikke magter det, så er det rart at den ene kan blive i vandet med Emma, det er vi nødt til at tage højde for...Vi må se...Måske har vi bare en dovnesøndag...:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar