torsdag den 30. maj 2013

Verdens bedste dag

Igår tog vi på udflugt sammen med farmor...Hun kom om formiddagen og hyggede sammen med Jakob og mig indtil Emma havde fri fra skole...jeg fik pakket taske, kørte til bageren efter lidt lækkert og så fik vi afprøvet den nye køleboks som skal med til Mosel i sommerferien...

Jeg havde smurt nogle klemmer og da Emma kom hjem, var vi klar til at køre, men vi skulle lige have trækvognen i bilen og selvfølgelig kunne selve trækstangen ikke komme ind i bilen, så vi måtte skrue den af...to kvinder og en skruetrækker...:) men det lykkeds!

Vi havde snakket om HVOR vi skulle tage hen, min svigermor lader altid mig bestemme, jeg havde tænkt på ZOO, men man ved også bare at det hurtigt bliver en 400-600 kr for sådan en to timers visit...Det er træls at det altid skal koste penge, når man skal ud og se noget...svømmehallen, Løvens hule...

Jeg spurgte min mand om han hvde nogle forslag og han er altid god til at søge på nettet, for så sendte han et link til en side, der hedder "Sjov for børn i DK" og der kan man klikke sig ind under forsk. emner...Han havde fundet en legeplads, hvor der var strand tæt på og dyr...Og det var gratis...I Nyborg...

Så dér kørte vi hen, det dejlige ved at have farmor med, er at det skaber ekstra hygge både for børnene men også for mig, jeg går rigtig godt i spænd ned min svigermor og hun er altid god for et lille grin...På vej i bilen siger jeg: "Gud, der ligger en død svane!"..."Hi hi..." knækker min svigermor på bagsædet og det undrer mig hun griner af det, så jeg siger det igen..."Gud, jeg hørte slet ikke hvad du sagde, det er lidt svært at høre det hele her omme på bagsædet"...hun sad bre og smågrinede af noget vi lige havde talt om lidt tidligere! Det lød simpelthen SÅ sjovt, så Emma og mig kom til at grine og så grinede lille Jakob også!

Det endte med at blive verdens dejligste dag, en rigtig lille perle af et sted, fredfyldt og fuldstændig fantastisk...der var bure med fugle..påfugle og andre smukke fugle...store kæmpe indhegninger med geder og kaniner og gæs og vi bredte de medbragte strandtæpper ud lige op til indhegningen med geder...Jakob sad og kiggede nysgerrigt og skiftevis rejste sig for at klappe ivrigt i hænderne og sidde på numsen og bare kigge ud over det hele...

Vi spiste vores mad, boller og rugbrødsmadder og lidt godter, drak sodavand og nød solen, der bare skinnede...Emma og farmor gik ned til stranden for at kigge, men Jakob og mig gik rundt og kiggede på de forsk. dyr...

Vi blev enige om at gemme legepladsen til en anden dag og bare nyde at sidde der på tæppet under solen og se på dyrene, det var mere en rigeligt til os. Det er længe siden jeg har set Jakob så glad...og på et tidspunkt rejser han sig op foran Emma og støtter hænderne på hendes bryst og strækker ansigtet op mod hende og smiler, det har vi aldrig set før, han gør det to gange og jeg må lige fælde en tåre og Emma er pavestolt!

Der var også noget andet, der gjorde mig glad...for det viser sig at denne lille mini dyrepark og legepladsen og stranden ligger i forbindelse med et botilbud for handicappede...Flere gange ser vi hjælpere komme gående med et barn eller en voksen, de snakker og hygger sig...der kommer en pædagog med en voksen mand, de sætter sig på bænken overfor os og spiser eftermiddagsmad...

Der står også i beskrivelsen, at man skal benytte facilitterne med respekt for beboerne...Vi vidste ikke at det var et bosted for handicappede...det vidste min mand jo heller ikke...Det gør mig glad at se de bor sådan et smukt sted! At det er muligt at finde sådanne steder...

Det her sted vil jeg altid huske, og det er ikke sidste gang vi kommer der! Min mand skal se det, og farmor og børnene og jeg skal helt sikkert derhen igen. For hvor var der skønt! Og hvor var det skønt at se det kan lade sig gøre at tænke: "Wauw, hvis Jakob nogen sinde skal bo et sted, så skal det være et sted som dette..."

Det var også godt for Emma at opleve, for hun sagde flere gange: "Se mor, selvom man er handicappet så kan man have sådan et godt liv".

Da vi kommer hjem fortæller vi min mand alt det gode og viser billeder og jeg er så glad, Emma er så glad og Jakob er så glad, han er så glad og helt opppe og køre :) han har tydeligt haft en god dag!

Og alligevel lå jeg og havde lidt ondt i maven, da jeg skulle sove, for pga alle de indtryk så var Jakob urolig da han skulle sove, så søger han min hjælp, han er rigtig ked af det og kan ikke falde til ro, han prøver ikke at komme ned fra sengen, men ruller ind i og op på mig og trækker i mig og græder indtil jeg får ham beroliget og jeg krammer ham og kysser ham og holder let om ham, indtil han ligger roligt hos mig for jeg ved han har brug for hjælp...Tænk hvis han kommer et sted hen hvor de restrainer ham for at få ham til at falde ned eller bruger ekstra beroligende medicin, for den virkelighed er der også på mange botilbud...og det er skræmmende!!!

Jeg kan ikke forestille mig at han skal sove ud, være ude alene et sted...

Men jeg kan forestille mig han skal være i et dagtilbud engang...om lang lang lang tid...Nu kan jeg se den tanke for mig uden at gå i stykker. Takket være igår...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar