onsdag den 27. marts 2013

Hygge? Hvordan...

Min mand spurgte Emma om hun ville med ham i badeland.

Det vil hun ikke.

Vi forsøger at snakke med hende om planer for sommerferien, for som Jakob er pt. så ryger turen til Berlin nok, vi tør ikke køre så langt med ham, han bliver for hurtigt utryg og har brug for sin base, som er vores hjem...Ingen andre steder kan give ham den fred og ro. Så vi er nødt til at indse, at det ikke er de lange ferier i bil, der er en mulighed for os endnu. Når han efter 4-5 dage i farfar og farmors sommerhus er fuldstændig udmattet, så nytter det ikke at planlægge en lang tur i bil...man skal jo også hjem igen...

Så vi forestiller os en sommer med endags ture f eks til København for at se det nye kæmpe akvarie...ture til stranden med madkurv...Måske en lille uge i sommerhus, men efter det her hærværk, så føler man sig mærkelig utryg ved tanken...Jeg ved ikke hvorfor, det er som om stedet er blevet tainted nu...Selv min mand, som ellers ikke er emotionel osv. han havde det spøjst og sagde at han ikke befandt sig godt på øen da vi var der, han ville bare hjem.

Så nu tænker vi at vi vil tage Emma med på en lille tur f eks en smuttur til London, farmor og mormor er den perfekte kombi til at passe Jakob et par dage og vi vil kunne tage afsted med god samvittighed. Eller et hotelophold her i DK, der er ingen der siger det skal være i udlandet...Men på en måde vil jeg også gerne have, at Emma kan sidde ovre i skolen efter ferien og fortælle, at hun har været i Barcelona, Paris eller London med sin mor og far...Ligesom alle de andre børn, hun kommer ofte hjem og fortæller at nu skal den og den til Italien, til Spanien...Jeg ved ikke om hun er misundelig, men jeg tror da sagtens hun kan tænke sig til at det må være sjovt...

Socialpædagogen blev glad da jeg sagde vi havde foreslået Emma en alenetur med os, men hun havde værget sig og sagt hun ville savne Jakob, men pædagogen mener vi skal sige, at det er noget vi gør...Fordi Emma også har brug for en pause, brug for os...alene, vores opmærksomhed uden Jakob i baggrunden.

Da mine svigerforældre var her i forrige uge og jeg lige kørte nogle timer, fortæller de jo hvordan hun farer op hver gang han siger et kvæk...Hun er hele tiden klar, især når vi ikke er hjemme, men hun gør det også tit når vi ER hjemme.

Så jeg tænker det er rigtigt, hun skal også have pauser, pauser hvor hun er helt FRI.

På fredag tager min mand og jeg i bio med hende alene...hvis der bliver Lockout, så skal hun over til mine forældre nogle dage...

Jeg tror det er godt for hende...og det jeg ønsker mig allermindst, er nemlig at hun skal blive slidt...slidt og mæt i sit forhold til Jakob...Og ligesom os har hun jo brug for at lade op, det har intet med manglende kærlighed at gøre, nok tværtimod, for når man får ladet op, så ER man der, så er man mere nærværende overfor Jakob...

Vi skal hitte ud af hvordan vi rigtig hygger, man tror det er en uge sydpå, at ferie er en bestemt form, men det er det altså ikke for os, vi er nød til at kombinere det, der realistisk for os med det som vi gerne vil...

Nu hvor vi ikke er i sommerhus alligevel, så har vi aftalt at hygge på en anden måde, Emma og mig cyklede til bageren imorges, vi køber mere take away og vi leger noget mere med hende...I går tog min mand hende med på boldbanen sammen med Albert og så spillede de fodbold :)

Det er også hygge.

Hygge er heldigvis mange ting og det mest hyggelige er, at man er sammen jo...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar