lørdag den 16. marts 2013

...Med mavekneb

Jakob har haft ondt i maven siden onsdag...Han prutter, og ømmer sig...han kan sagtens være glad, men lige pludselig gør det ondt og så græder han. Han spiser og drikker dog fint, og vil både have sin rugbrød og sin grød, så jeg har egentlig ikke været så nervøs, men bare ledt efter "nye syndere" i madregi og kom til at tænke på at min søde mor jo havde købt jordbær til børnene i tirsdags hvor de var på besøg og det har han jo fået i sin grød...så jeg tænkte egentlig at det kunne være pga jordbærrene, men igår blev jeg alligevel i tvivl og sad og googlede "blindtarmsbetændelse"...Jeg blev lige pludselig bange, for Jakob vil jo ikke kunne fortælle præcis hor smerterne befinder sig og derfor er det ekstra vigtigt at man kigger skarpt på ham, når han er dårlig...Det er min opgave at være ekstra varsom, på hans vegne og hvor min mand måske synes jeg pyler, så ser jeg det som en naturlighed, det er den eneste måde jeg føler jeg kan håndtere det på, man er nødt til at tage alting alvorligt, netop fordi han jo ikke kan sige: "Mor det gør så ondt i maven"...

Jeg er nødt til at vurdere den måde han reagerer på...men han har ikke haft feber på noget tidspunkt og han spiser og drikker og kan også gå rundt og lege lidt, han ligger ikke bare og han er også glad, smerterne ligner de kommer i jag, der gør at han lige pludselig krymper benene sammen og græder eller pyler...

Men nu må vi se, hvis det ikke er bedre idag må vi snakke med vagtlægen, jeg hader bare at det ikke er en læge man er vant til og som han kender....Hos vagtlægen og på skadestuen,. da er man bare et nr i rækken...

Han sover stadig, heldigivs, det er gode tegn og han har ikke været vågen i nat.

I går var min mand i byen, til noget firma tam tam, hvor de altid bliver fulde, så han var sent hjemme, engang i nat og jeg havde børnene selv. Vi skulle have kørt ham ind til byen, men Jakob havde det simpelthen for skidt, så han måtte tage bussen. Mac blev, det heller ikke til for jeg turde ikke køre med ham. Godt man har Just Eat :) Så Emma og jeg bestilte pizzaer og pommes og en cheeceburger til Jakob. Han sov lur og da han kom op til overfladen ville han hellere have Emmas pizza end sin egen burger, så de delte hendes pizza og jeg måtte spæde op med lidt skramleæg til Jakob, der sad så sød i sofaen og guffede.

Emma ville så gerne spille. Mormor har købt børnemonopoly til hende, men jeg måtte være ærlig og sige til hende, at når jeg har dem selv, så er det svært at sætte sig ned og fokusere på et brætspil, det må vi gøre når far er hjemme eller når mormor og bedste kommer på onsdag...Jeg måtte forklare hende at jeg rigtig gerne vil være der for dem begge to og derfor er vi nødt til at vælge ting som bliver en succes...Så jeg slukkede for X factor som alligevel er noget bras i år og sagde at jeg hellere ville se hende lave dukketeater :) og det mente jeg. Og så var hun glad. Vi fik flip og ryddede op i mit tøjskab, hun sad ovenpå bunken og hjalp med at lægge det pænt på hylderne. Vi fik badet....vi fik spist slik og set Askepotfilm på Disney kanalen...Da hun blev ked af det fordi hendes ben gjorde ondt, sad jeg med dem begge to og krammede dem....Emma græd fordi benet gjorde ondt og jakob græd, fordi Emma græd...

Men det lykkes altid, det lykkes altid at få tilgodeset dem begge, selvom det betyder jeg skal løbe lidt stærkere og forklare lidt mere...sådan er det bare og det er helt okay. Det gør det sværere, når Jakob er skidt fordi man skal være mere OBS på ham, men heldigvis synes jeg stadig der er god plads til Emma, til at Emma kan være Emma...så kan det godt være hun ik lige fik spillet Monopoly og muggede lidt over det, men så fandt vi på noget andet sjovt i stedet, noget som også gjorde hende glad og det er vel det vigtigste...Ingen kan få det de vil hele tiden, der er konstante kompromisser i livet...og børn bliver ikke dårligere mennesker af at lære at gå på kompromis, tværtimod, det er der flere der burde lære....Så på en måde er jeg stolt af at Emma er nødt til at lære det. Jeg ser det ikke som et minus for hende...hun lærer at tænke i andre løsninger, hvis man ikke liiiiige kan få det man helst vil have, så må man finde på noget nyt man ligeså gerne vil have eller nøjes og stadig blive glad...

Her til morgen vågende jeg med et sæt 10:25 præcis og skyndte mig op....vi kom først i seng kl 2 Jakob og jeg, og eftersom min mand kom sent hjem, så havde vi bare sovet! Da jeg stod op lettere panikslagen mødte jeg en velklædt og smuk Emma, hun havde selv taget fint tøj på og var så glad, hun havde taget resten af min pizza til morgenmad og var helt klar på fest :) jeg fik vækket min mand og mens jeg sad og hyggesnakkede med Emma og så hun spillede på Ipaden, så fik min mand gjort sig klar så de kunne suse afsted til festen. Normalt er min mand tidligt oppe sammen med Emma i weekenden, men det er tydeligt hun er blevet så stor nu, at hun "bare" tuller rundt om morgenen selv, hun tager sig noget morgenmad ( som nogle gange bærer præg af at far og mor sover :) og tager tøj på selv, hun ser lidt TV og tegner...Weekenden for hende er ro om morgenen, så jeg ved hun nyder at kunne se børnetv og bare gå rundt i nattøj og nusse lidt på værelset og i stuen, så går hun ind og prikker til sin far engang imellem indtil han står op og laver te til hende og så kommer jeg op og som den sidste joiner Jakob selskabet :) Omtrent sådan starter vores lørdage og søndage...og det er dejligt!

Go weekend........................................

Ingen kommentarer:

Send en kommentar