mandag den 29. april 2013

Så blev der stille...

Idag startede Emma i skole ligesom alle de andre børn i DK, og det var altså fint på tide :) Igår aftes ved sengetid blev hun ked af det og fældede et par tårer fordi hun ville komme til at savne mig og Jakob og fordi man jo skal til at have tøj på på et bestemt tidspunkt og ikke bare kan tulle rundt i nattøj :) så måtte vi kramme lidt og trøste og jeg sagde at det var vigtigt hun gik til en voksen hvis hun nu fik hjemve, en af dem hun stoler på og som hun ved vil tage sig tid til at snakke lidt med hende osv. og den sikkerhedsline gjorde hende rolig, der er særligt to pædagoger fra SFOen som hun er glad for, og dem bruger hun tit når hun har brug for lidt ekstra opmærksomhed, fordi de tager sig tid og er nærværende.

Igår havde min mand besøg af en kammerat, der skulle have hjælp til at sætte sine sommerdæk på...han ville tage sin datter med ( som er Emmas absolutte hjerteveninde ) de to piger leger super godt sammen.

Jakob faldt i søvn i sansegyngen midt i den lune sol, der lå han og gyngede frem og tilbage og slumrede :) 3 timer...:) med tæpper over sig og en lille kasket til at tage den skarpe sol.

Jeg synes det er ret fedt at min mand kan sådan noget...altså skifte dæk selv og sådan :) ikke fordi han er mega super handy, men han er typen, der ikke er bange for at prøve og han tager sig god tid og er grundig...Jeg læste en undersøgelse i et dameblad, kvinder synes de mænd, der kan sådan noget med en bil, de er mest sexede :) spøjst, men på en måde forståeligt, der er nogle ting, der er ekstra mandlige...Biler, fodbold...

Da Jakob vågnede her til morgen ville han have jeg skulle tage ham op og så skubbede han døren til stuen op og kiggede sig omkring, for han er jo blevet vant til at Emma er der, og min mand ( der har haft ferie den sidste uge ), da han så stuen var tom, ville han tilbage på værelset.

Midt på formiddagen havde vi travlt med at gynge og høre børnemusik, så jeg hørte ikke min telefon, men kiggede ved et tilfælde og kunne se talepædagogen havde haft ringet, hun ville blive forsinket, jeg havde totalt glemt hun skulle komme ! Så jeg fik travlt med at få noget andet tøj på end mine sorte slidte joggingbukser :)

Vi fik kigget noget af det materiale igennem som jeg skal arbejde med, og fundet nogle apps, hun så mig arbejde lidt med Jakob og hun kom ind på hans værelse og satte sig på sengen, mens vi kiggede på Ipad, men jeg kan ikke rigtig finde ud af om, det er en skidt ide hun kommer så tæt på, ind i hans hule, hans helle...Jeg tror det måske lidt, men ved ik helt hvordan jeg skal få det sagt, han søger jo nok derind for at få fred og fordi det er der jeg kan få hans opmærksomhed, næste gang må jeg sætte mig i sofaen med ham...for jeg har det lidt skidt med at hun er på hans værelse, mest for hans skyld, for der skal være et totalt fristed...Hun er smaddersød så selvfølgelig ville hun forstå det hvis jeg sagde det?

Han var nemlig så ked af det bagefter...han gik rundt og fjollede mens hun var der, men på et tidspunkt kan jeg se på hans mimik, at det er ved at gå galt, hun er god til at trække sig, og stoppe det hun har påbegyndt, men hun er jo stadig i rummet.

Da Emma kom hjem var han også ked og urolig og det blev Emma lidt skuffet over, men hun er så sej min datter...hun hev gyngestolen over og satte sig med ham og vuggede ham indtil han faldt ned...og da hun fik ondt i armen overtog jeg og så faldt han i søvn.

I aften skal vi finde ud af hvad vi skal i sommerferien, vi er ikke planlægnings-mennesker og ofte er vi så sent ude at alt er booket og så sidder vi der og tænker: hvorfor var vi ikke mere på forkant? men det vil vi altså være i år. Vi har besluttet os for at køre...og afstanden er vel maks en 6-7 timer, så vi når ikke helt til drømmedestinationen Alsace, men det kan være det sker næste år.

Vi må se...:) Og det med at splitte sig op er udelukket, vi skal holde ferie som en familie og så må vi tilrettelægge en tur aå alle kan være med...og istedet at tage afsted med Emma alene og f eks sove ude nogle dage, mens Jakob bliver passet, så vil vi hellere tage f eks i Bio med Emma eller på Goma med hende alene...

Og så vil vi unde os selv et lille "luksusophold" på et lækkert hotel, bare en enkelt overnatning...os to som par, som far og mor, der tager ud uden børn :)

Den konstallation er vist mest optimal på en måde, så vinder vi allesammen lidt...Emma mangler ikke noget og hun kommer ikke til at mangle noget...Da vi fejrede min mors fødselsdag forrige fredag, hvor lille Jakob også var hovedperson ( mormor havde bestilt kagemand, hvor der stod Jakob 4 år ), hn fik sine gaver af moster og onkel og fætter Mathias og kusine Michelle...Min mor havde besluttet at det kun skulle være os og min søsters familie, på den måde blev det mere nært og roligt :) så kom deres venner dagen efter.

Jakob var i super humør, han starter altid på mormors værelse og hører lidt Nintendo, på den måde afklimatiserer man ham :) og så kom de allesammen ind og sagde goddag og gav ham hans gaver og man kunne ligefrem se hvordan han nød at de allesammen stod og kiggede på ham, mens han fik sine gaver...han fik sådan nogle fine ting! Gavekort til MacD ( han elsker jo cheeseburgere ) og et grøn Hummel badedragt ( heldragt ) han bliver så sej når han skal være strandløve til sommer...og grønne badesandaler der passer til :) osv osv.

Han fik nintendoen med ud til bordet og på den måde sad han og spiste med under hele frokosten! Fedt...Når han har noget han er tryg ved, så kan han fokusere på det, og bedre håndtere lidt larm omkring sig. Så han spiste både tunmousse, rejer og laks og varm leverpostej :)

Efter maden dansede han endda lidt mens han kiggede computer i stuen og moster og kusine Michelle lo og beundrede ham, de har ikke set ham gå rundt på den måde...

Emma var i den syvende himmel, hun spillede tennis med kusine Michelle, hende ser hun virkelig op til, hun er jo en stor pige ( først i 20erne ), fætter Mathias er et par år yngre, og på trods af at de jo er voksne og har masser at se til, tager de sig tid til at lege og snakke med Emma. og det betyder mere for hende end de måske lige tror. Mathias har sagt han kommer med til hendes fødselsdag og det glæder Emma sig til. Hun glæder sig for vildt til den dag...det er hendes dag! Det kan man mærke, så der skal hun virkelig være i fuld centrum :) vores genbo laver de smukkeste kager, I ved sådan nogle der ligner noget...Cars, smølfer, barbie...osv. jeg håber hun kan nå at lave en fin kage til Emma...så skal den være lyserød med blomster på, men Emma må intet vide.

Det er lidt øv at farmor og farfar ikke kan komme på selve dagen, de kommer dagen efter, men jeg ved at det betyder noget for Emma hvis hele bordet var fuldt, men det kan ikke lade sig gøre i år og jeg er idt nervøs for om olderne kan finde på at aflyse, når de finder ud af mine svigerforældre ikke kommer.

Men vi må se...vi vil ihvertfald gøre alt for at hun får en kanondag! Hun skal føle at det er hendes fest, den dag skal ikke deles med nogen, og der skal ikke mangle noget :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar