onsdag den 5. december 2012

Giv den gas


Her til aften, lige inden Emma skulle i seng, og hun gik rundt med tandbørsten i munden, pylrede hun lidt...Den pibe/grædelyd reagerer Jakob på med det samme! Så græder han og kaster sig baglæns, så jeg må hurtigt lukke døren ind til stuen, hvor Jakob og jeg er.

Lidt efter kommer Emma ind...

"Mor kender du ik det...Når man bliver rigtig ked af det, men ikke har lyst til at græde, fordi man ved der er én, der bliver ked af det?"

Og jeg ved udemærket godt hvem hun hentyder til...

"Jo", siger jeg. "Det kender jeg godt...Slog du dig rigtigt?" spørger jeg.

"Ja, jeg slog min fod!" svarer hun.

"Jeg troede ikke du slog dig rigtigt, jeg troede bare du pylrede lidt, derfor lukkede jeg døren"...

Emma tager hensyn til Jakob...Hun prøver at holde gråden inde, fordi hun ved han bliver ked af det...

Så må jeg have en snak med hende, for hun skal ikke holde noget inde, slet ikke hvis hun virkelig HAR slået sig og føler trang til at græde. Skaberi er en anden sag og pjat-pyleri, det er jeg ik så vild med, når jeg ved, hvordan Jakob reagerer på det, så må man finde en anden måde at "brokke" sig på...Men har hun slået sig eller er ked af noget, så skal hun græde og det skal hun gøre uden at have dårlig samvittighed.

"Emma hvis du er ked af det eller har slået dig, og du føler trang til at græde, så skal du gøre det! Bare giv den gas...Så skal far og jeg nok klare både dig og Jakob, så næste gang, der er noget og du føler du har behov for at græde, så giv den gas, ellers kan far og jeg heller ikke altid vide om du VIRKELIG har slået dig eller er ked af det, og vi vil jo gerne trøste dig :)!"

Jeg siger det i en lidt let tone, og hun smiler til mig..."Jaeh mor, det vil jeg gøre...",så krammede hun mig og gik glad i seng.

Jeg er så taknemmelig for at hun kan udtrykke sig, hun brænder ikke inde med noget, hun siger det hun føler og tænker på...Det er lige præcis det, der gør at hun kommer helskindet igennem det her...det her med at have en handicappet lillebror...Hun gemmer ikke på noget, hun siger det hun føler og mener og tænker. Og vigtigst af alt, så tager vi jo imod det...på en ordentlig måde, håber jeg. For hun skal ikke brænde inde med noget...ALT skal ud...

Så lille Emma, bare giv den gas...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar