søndag den 23. september 2012

Hvor meget ekstra line?


Jeg tænker rigtig meget på hvor meget ekstra line Emma skal have pga Jakob...Hvor meget skal man "lade glide" FORDI vi har Jakob...

Lige for tiden føler jeg jeg går og retter på hende hele tiden. Vores datter er et kæmpe kreativt rodehoved. Så simpelt kan det siges. Hvis hun har tegnet og malet, så ligger tuscher og papir smidt ud over det hele, i stuen, i soveværelset...og så løber hun videre til den næste ting. Førhen har jeg bare ryddet det op, men hun er jo også en del af den her familie, og det betyder vel også at hun skal rydde op efter sig selv??

Man har tendens til at give lidt længere line FORDI vi jo har Jakob. Så ser man ikke på de små ting, men på den større helhed, det kan dog nogle gange være svært at finde ud af hvor grænsen går...Fordi vi har Jakob, og fordi Emma også ofrer sig på nogle områder, betyder det så at hun ikke skal rydde op?

Det er jeg nået frem til, at det gør det ikke! Det kan ikke nytte noget at man pakker hende ubetinget ind, at hun får længere line hele tiden pga Jakob. Jeg tror hun synes jeg er lidt hård, når jeg henter hende tilbage, og siger: "Hov hov du, inden du går igang med at se TV kan du godt lige rydde op på sofabordet. Og når man har taget noget i køkkenskuffen kan man godt lige lukke den efter sig!"

Sådan har hun egentlig altid været, rastløs og vild, der skal hele tiden ske noget hun kan ikke så let fordybe sig...Kun når hun tegner :) men derfor kan hun vel godt rydde op bagefter tænker jeg. Og det vil jeg have lov til at tænke uden at føle mig som en træls og streng mor.

Emma er god, hun er god ved Jakob og nogle gange må hun gå på kompromis med ting. Det må vi også...Det betyder bare ikke at der ingen regler skal være. Jeg tror man gør sig selv...og hende en bjørnetjeneste ved at give hende længere line med alting. Man skal lære at rydde op, at være ansvarlig, hun er en del af den her husholdning og skal også være med til at hjælpe til.

Det er ikke den måde man tilgodeser hende på.

Man skal gøre det på andre måder...F eks give sig tid til at se på den fine tegning hun kommer og viser...sige: "Hvor er den flot skat! Du er super dygtig". Man kan sige: "Lad os cykle en tur på legepladsen, bare du og jeg" eller "Skal vi putte neglelak på vores tånegle sammen?" Man skal give hende opmærksomhed og tid.

Ikke lade hende slippe for at rydde op eller tage ansvar...det tænker jeg er en okay tanke. Det skal man ikke have dårlig samvittighed over!

Så jeg har strammet linen lidt. i visse situationer kan jeg jo slække lidt på den igen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar