tirsdag den 7. august 2012

Skæbnen

Igår aftes sent, kom jeg til at tænke tilbage...Og det slog mig, at det man husker allerbedst, er det væreste OG det bedste i ens liv...Det man husker tydligst er det man mærkede, det der gjorde størst indtryk...Det er det man husker, det man føler...De øjeblikke, der kan kaldes tilbage, når man hører en bestemt sang eller møder en velkendt duft...

Jeg tænker at man egentlig har oplevet en masse, og alt det man oplever GØR noget ved en, efterlader spor, spor der kan vokse og gro, de forsvinder ikke. De gør enten noget godt eller dårligt for ens sjæl...Det tror jeg faktisk på.

Jeg tænkte på dengang jeg arbejdede i Afrika...På engang hvor jeg var på besøg hos nogle andre danske piger, der boede i en lejlighed, og vi ventede på der ville komme et par stykker mere, så da dørtelefonen ringede lukkede den ene pige bare op, uden at spørge hvem det var...og så ville skæbnen at det var en narkoman, der pludselig stod midt i stuen...Han endte med at true os med en pistol ( som han sagde han havde i lommen ), true med at skyde os allesammen og slå os ihjel, her og nu. Jeg husker hvor stille der var, hvordan vi bare kiggede på hinanden...I stilhed. Jeg kan ikke huske præcis hvordan vi fik ham ud, måske har jeg blokket det ude...

Jeg husker hvordan jeg besvimede op af Table Mountain. Jeg husker hvordan vi så en kirke blive røvet, da vi kørte i taxa en ik så sen aften.

Men jeg husker også da jeg sad på dyreinternattet og kælede med en lille hund, der var blevet brugt som forsøgsdyr...

Jeg husker da jeg arbejdede på den skole med handicappede børn...En dag, da jeg skulle hjælpe en pige, der sad ved computeren, og hendes hænder var krogede og stive, og hun græd fordi hun ikke kunne få ordentligt fat i musen, så spurgte jeg hende om hun trængte til et kram...Og det gjorde hun. Vi sad og krammede i en evighed, og ingen af os havde lyst til at give slip!

Jeg husker hvordan jeg sad i en mennesketom Biograf i Cape Town og så "She's All That" og ham der solgte billetter kom ind og sad ved siden af mig og så filmen.

Jeg husker da jeg en dag skulle på arbejde, og stod af et forkert sted, så jeg endte midt i en township...Der lå 4 mænd og slumrede under et træ på den anden side af vejen, hvor jeg gik, da de så mig rejste de sig, og begyndte at gå efter mig...Jeg husker, jeg blev en smule nervøs. Men forude var der en bro, og der stod 3 kvinder og kiggede ud over vandet. Da de så mig kaldte de på mig, og sagde at jeg skulle komme hen og stå mellem dem. Så selvom intet blev sagt, tror jeg de vidste det var en farlig situation...for mig. De fulgte mig hen til bussen.

Jeg husker da jeg skulle på safari og tog bussen hen til Pretoria fra Cape Town, der var koldt i bussen om natten, og damen, der sad ved siden af mig i bussen lagde sit tæppe henover mig...

Jeg husker da jeg lå i mit telt alene på savannen og hørte elefanterne trutte om morgenen...

Jeg husker da jeg var barn, hvordan jeg sad og lyttede ved døren, når mine forældre skændtes, og jeg følte det var jordens undergang...

Jeg husker når jeg lå på græsplænen om sommeren, og kiggede op på de smukke skyer, og så flyene lette henover huset...

Jeg husker da vi var på ferie i Grækenland, og jeg hver gang vi var der IKKE ville hjem

Jeg husker den aften jeg stod på en scene foran 100 vis af mennesker, og der blev klappet af mig pga en sang jeg havde skrevet til en konkurrence

Jeg husker da jeg var i USA...Jeg var med til et amerikansk bryllup...de blev viet i haven, og som mørket faldt på sad vi ved bordene, med de levende lys og snakkede og grinede...

Jeg husker hvordan vi var på vej til San Fran, og ikke kunne finde en campingplads...vi kørte forkert og endte på en grusvej i mørket, og pludselig kom der en kvinde springende ned på ladet af den Truck vi kørte i, og råbte at hun var blevet overfaldet, og at manden var på vej efter hende NU.

Jeg husker hvordan jeg sad i den udendørs Jacuzzi en sen aften og kiggede op mod stjernerne...

Jeg husker da jeg en nat vågner og kigger på Emma, der ligger i smørhullet, hun er kun en baby...Jeg dufter til hendes hår, og tænker at jeg altid vil huske denne duft...Jeg kysser hendes kind

Jeg husker da jeg skulle føde Jakob, og lå med min MP3 med Medinas "Kun for dig" på repeat...

Jeg husker en af de utallige nætter, hvor jeg gik oppe alene med en grædende Jakob, og jeg sætter ham i skråstolen, og lægger mig på gulvet i stuen. Jeg føler afmagt, og græder i mørket, for jeg aner ikke hvad jeg skal gøre...Men, så kommer vores store dejlige hund Albert, og lægger sig ved siden af mig, helt tæt op ad mig...og jeg lægger min hånd på hans mave, og den anden hånd aer Jakob, og lige pludselig falder vi lige så stille til ro...Både Jakob og jeg. Den nat vil jeg altid huske. Jeg vil altid huske Albert for den nat.

Jeg ved det var et skelsættende øjeblik, da jeg valgte at svare, dengang min mand skrev til mig på Dating. Jeg havde gang i 2-3 andre dates, og havde faktisk sagt nej til at skrive med ham, men alligevel blev jeg ved...

Jeg husker da min mand og jeg står nede i vaskekælderen, og han siger at jeg skal være mor til hans børn.

Jeg husker mange ting, både gode og dårlige ting. Men jeg ved...Jeg vil ikke glemme nogen af dem, jeg ville ikke undvære noget af det! For det vi oplever, gør os til dem vi er...Både det gode og det dårlige former os som mennesker, gør os hårde og bløde på én gang! Hele mennesker fuld af erfaringer...som man lærer af. Heldigvis

Ingen kommentarer:

Send en kommentar